СПОМЕН ЗА
ТЕСНОЛИНЕЙКАТА Червен Бряг – Оряхово
Днес
случайно научих, че се навършват четиринадесет години от спирането и
ликвидирането на тази железопътна линия.С умиление си спомних за нея, защото в
онези, далечни години тя създаваше живот, поминък и беше връзката на този
плодороден български район с останалата част на страната и света.Спомням си
гарата на град Бяла Слатина – най-голямата по протежението на линията. Там
пътническите влакчета, идващи от двете посоки правеха „среща“, а наперените
локомотиви, които в детски ни очи изглеждаха като машини с голяма сила и мощ, се
дозареждаха с въглища и вода от високата гарова кула, която стърчеше в северно
от централната постройка.Несметни са количествата товари, стоки и пътници, които
е превозила тази железница. А пътуването с влакчетата си беше голяма емоция и
чиста проба екзотика…
По повод на тази
тъжна годишнина, предлагам разказът ми „ Стрино това е пръва класа“.
ТУКА Е ПРЪВА
КЛАСА
…
Когато бях на
десетина години, чичо Николай работеше в Земеделската банка в град Стара
Загора. Той обичаше баба, много обичаше и мен. Почти всяка година през лятната
ваканция ни канеше на гости. Една година, може да е било 1941-ва или 1942-ра, като
дойде време да се връщаме в Бяла Слатина, чичо ни заведе на гарата, купи ни
билети първа класа, настани ни във влака и докато изслушахме напътствията му по
пътуването и се разцелувахме, влакът тръгна.
Пътувахме
на север по линията Стара Загора – Плачковци – Велико Търново – Горна
Оряховица. Пресичахме Средна гора, Розовата долина и Стара планина. Свечеряваше
се. Аз стоях пред прозореца на купето и с огромно детско любопитство се
наслаждавах на бързо сменящите се омайни природни картини. А какви трепети да
видя чудноватата „осморка”. Такава фигура чертаеше железният път и виещият се
по него влак, когато пресича Балкана. После неусетно се спуснахме към Велико
Търново и ето ни към полунощ в Горна Оряховица. Влакът ни ще продължи за Русе,
а ние слизаме, за да се качим на друг за София.
Сега, като пиша
тези редове си мисля: Боже, Боже колко е непредвидим живота, колко си не знаем
за съдбата ...! Кой ти е „сънувал”, че само след десетина години баба и цялото
ни семейство няма да „сменяме” влака, а ще напуснем родното си място и ще
заживеем в град Русе ...
И така,
вече пътуваме по линията за София. Сега ще гоним гара Червен бряг, където
отново ще направим смяна и ще се качим на влак за Бяла Слатина. Този влак и
особено пътуването с нето възбуждаха голяма емоция. Вагоните и локомотива му
бяха по-малки, движеше се върху по-тясна линия от нормалните, по-бавничко, но
някак си по своему наперено и грациозно. По тези причини го наричаха
„теснолинейката”, а други, обикновено зевзеците, къде със снизхождение, къде
подигравателно, не зная защо го наричаха „чайника”или „Дундаки“.
В
Червен бряг пристигнахме преди зазоряване. Малко след това съобщиха, че влакът
ни е композиран и можем да се качваме. Заедно с втурналата се тумба, нарамила
кошници, торби и тук-таме някой поожулен куфар, тръгнахме и ние с баба. Беше все
още тъмничко. Минаваше се през няколко коловоза тъй ,че не бързахме. Пък и нали
си имахме билети за първа класа, за която по тези години в този влак и по тази
линия нямаше много мераклии.
Пред
вратите на вагоните суетня и нормално боричкане, както при качването във всеки
влак по онова време. Пред вратата на нашия вагон „първа класа” имаше по-малко
хора. Когато дойде реда ни и стъпихме на първото стъпало, отгоре от
платформата, по градски богато облечена жена, с широкопола шапка и кожена
дамска чанта в ръка, се обърна към нас и назидателно, със строг тон ни
предупреди: „Тука не е за вазе бе,
стринооо, тука е пръва класа”.
Изтръпнах! Не от
високомерното предупреждение, а от познаването на бабиния характер и
нетърпимостта й към капелати госпожи и грандоманщината на богаташи и първенюта.
И както си знаех, реакцията последва мигновено – баба настръхна, взема думата и
сърдито занарежда:
- Брейии,
я гя виж ти бе! Тя госпожата, щото е с капела е пръва класа, а язе, че съм със
забратка, не съм класа!Моя мъж - госпожо ли си, каква ли си, по светъ мъ е водил,
синъ ми е банков чиновник, та ти ше ми определяш класата и в кой вагон да съ
возъ?
Неприятна работа,
конфузна работа, ама няма на къде, качихме се, настанихме се, а то теснотия, в
едно купе сме и баба продължаваше…, идеше ми да се скрия под седалката…Като се
поразвидели, оказа се, че капелатата госпожа е собственичката на
содолимонадената работилница в Бяла Слатина Лушка Софиянска, която никога не
изпускаше възможността да се покаже, че е богата и нещо като буржоа ...За лош
късмет, този път фасоните й не минаха, защото си намери майстора…Баба никак не
и остана длъжна, а Лушка като разбра с кого си има работа омекна, свали
капелата и си сви опашката.
От тогава, та и до
ден днешен, когато в семейството си говорим общо за живота и особено за
човешките отношения, често се откриват подходящи случай, та все някой от нас ще
се обади и ще рече:“Стринооо тука е пръва класа!“
Няма коментари:
Публикуване на коментар