ОЩЕ НЕЩО ЗА МЛАДЕЖКАТА БЕЗРАБОТИЦА
Безработицата
у нас е все още голям социален проблем. И това не е нито от днес нито от вчера!
От десетилетия е – да, от десетилетия, от времето на т.н. социализъм си имаме
сериозна безработица, но тогава тя беше скрита ! Какво значи „скрита” ли? Ами
на работно място за един човек се назначаваха двама, че някъде и по трима! И
вместо единият да получава заплата примерно 600 лв., тримата получаваха по 200
лв., но вярно, бяха на работа!
Така, че всички бяхме на
работа, а с ниски заплати!.В сравнение със заплатите по него време в онзи – „гнилия
свят”, нашите бяха отчайващо малки – 5, 6 пъти, а за някои професии и по-ниски!
Прочетохте ли добре? Знам го от личен опит!
Колко срам съм брал като лъжех пред колеги-чужденци, че заплатата ми е 3-4 пъти
по-голяма от действителната, а те със съжалителна гримаса се чудеха как е
възможно с такава квалификация и длъжност да получавам толкова малко!
Младите не знаят, старите са забравили, но ще
припомня, че точно поради това, по онова наше „социалистическо” време се появи
и повсеместно се повтаряше сакралния израз – „Те ни лъжат, че ни плащат, но ние
ги лъжем, че им работим”.
Имаше и още.Защо да си кривим душата –
правилото да се търси за човека работа , а не за работата човек, беше велико
правило по време на социализма!
Всъщност, това правило, както
и много други в резултат на инерцията и хората, които ни управляват не е съвсем
изчезнало, та затова клиентализма продължава да се шири, администрацията ни е
раздута, в голяма част некомпетентна, че и корумпирана, и няма нашенска сила,
която да я вкара в пътя като брои и качество…
Особено
социално тежка и вредна е младежката безработица. Нейното влияние се отразява в
още по-широк периметър, при това твърде негативно за перспективното развитие на интелектуалния
потенциал на нацията, респективно на страната ни !
Тези дни научих, че младежката безработица у нас е
около 30 % !Не зная доколко това безпокои отговорните държавни институции и
нашите управници, но за мен тази цифра е страшна !
Без съмнение, генезиса и на този вид безработица в
основата си е общ и точно това означава, че делът на познатите неблагоприятни
фактори е около 12-13%, толкова, колкото е общата безработица в държавата ни за
последните години. Тогава от къде идват останалите 20, а може би и над 20% ?
Бедата е многопосочна, но преди всичко в
образователната ни система, която е тотално сбъркана и неефективна! Трагичното и
в много отношения опорочено е висшето ни образование, което произвежда тълпи от
дипломирани млади хора с отлично самочувствие и претенции, но недобре
подготвени или направо негодни за нуждите на пазара на труда.
Ето някои от най-фрапиращите факти:
Малка България има вече петдесет и два университета,
повечето от половината без задължителните за „университет” най-малко три от
фундаменталните направления на науката! В ход е, подрежда се петдесет и третия
в Кюстендил обещан от г-жа Мая Манолова и петдесет и четвъртия във Видин –
предизборно обещание на г-н Михайл Миков!
Петдесет и два „университета” повечето без нужната
материална база и подготвен по знания и академичен дух преподавателски състав,
задължително необходими за истинско университетско обучение!
Вече не е толкова съмнително, а става все по -
очебийно, конвейерното фабрикуване на доктори, доценти и професори и то в
„университети”, които поне за мен е необяснимо, защо и като как са се сдобили с
тази фирма!
А това с масовото практикуване на „Гост преподавател”,
при нашите условия намирисва на отбиване на номера и непочтено печалбарство!
Петдесет и два „университета” голяма част от, който за
да съществуват прилагат практики, по своята същност престъпления пред нацията и
националната ни сигурност! Не се притеснявам да го кажа и ето някои
общоизвестни факти, познати и видими от всички, но малко хора се осмеляват да
ги споменат, та камо ли да се захване някои да ги преустановява и ликвидира:
- За студенти се приемат голяма част младежи, които
имат някаква диплома, но нямат знания, култура, а защо не и възпитание за
университетско обучение и образование!От години се изнасят невероятни
обстоятелства и случаи в това отношение, включително и срама, че кандидат
студенти не могат да напишат заявленията и попълнят документите си за кандидатстване
или записване в университета!
Борбата, която от ден на ден става все
по-ожесточена е да има студенти за да има издръжка, щата се запазва - има
университет!
- Непрекъснато се измислят и въвеждат все
нови форми на обучение и нови, коя от коя по-екзотични и претенциозни по
наименованието си специалности и магистратури…В болшинството си те нямат нищо
общо с нуждите на обществото и икономиката ни, особено в този тежък период на
продължаващата икономическа и финансова криза!
- Драстично, а на много места и престъпно
са занижени изискванията за преподаване и особено за оценка знанията на
студентите! Прави се всичко възможно да се запази бройката им! Тази порочна
практика е манна небесна за студента, защото прави следването лесно и те
съсредоточават вниманието си не за усвояване на знания, опит и висша квалификация,
а за докопване до лелеяната диплома за „више”!
Вярно е, не във всички висши училища е така и не
всички, които завършват висшето си образование са от тази категория! За
съжаление недобре подготвеното и негодното е голяма част, което се потвърждава и
от системните оплаквания на бизнеса, че това, което се предлага като „вишисти”,
като специалности и подготвеност не му е необходимо или не върши работа!
Отбелязаното до тук е една част от големия проблем на
нашето образование и свързаната с него младежка безработица. Ще спомена още две
изключително важни обстоятелства:
Застрашителен е броя на не обхванатите деца за
училищно обучение, респективно броя на неграмотните младежи, които априорно в
обстановката на нашия свят са си орисани да бъдат безработни!
Много сериозни са недостатъците в професионалното
обучение и главно необходимите специалности, преподавателски състав, учебния
процес и подготовката на произвежданите от тях специалисти, които са далече от
нуждите на нашата икономика!
Без никаква претенция, но като дългогодишен научен
работник и университетски преподавател от висотата на моите осемдесет години, посочих някои „опасни” истини за
нашето образование, които престъпно се търпят и премълчават! Те са основни фактори за
формиране на огромната за страната ни младежка безработица. Това са истини
застрашаващи националната ни сигурност, настоящето и бъдещето на нацията и
държавата ни!
Те не могат да се решават с текущи, палиативни мерки и
разпореждания, поради нерешителност, страх и безотговорност, както се процедира
вече двадесет и три години през така наречения и не свършващ посткомунистически
преход!
Няма коментари:
Публикуване на коментар